Kennismanagement: de praktijk
Vervolg op het bekende boek Kennismanagement
Enigszins geïrriteerd sprak de manager: ‘Het is me nu vaak genoeg gezegd dat we in een kenniseconomie zijn terechtgekomen, dat kennis de belangrijkste productiefactor is geworden en dat we daarom met kennismanagement aan de slag moeten. Dat geloof ik nu onderhand wel, maar de vraag blijft: Hoe moeten we dat doen? We hebben nu een intranet, een kennis-informatiesysteem, onze eigen opleidingsacademie, we kennen onze best practices en we hebben zelfs een kennismanager aangesteld, maar is het dat dan? Hebben we kennismanagement nu geoperationaliseerd?’ De twijfel van deze manager wordt door veel van zijn collega’s gedeeld. De awareness voor kennismanagement is er, de theorie wordt interessant gevonden, er is het een en ander gedaan en ingevoerd, maar hoe nu verder?
Met dit boek wordt op die vraag voor een deel antwoord gegeven. Dat gebeurt onder meer door middel van korte beschrijvingen van zo’n 75 praktische toepassingen van kennismanagement, zowel door organisaties als KPN, Philips, Unilever en Shell als door een advocatenkantoor, een ministerie, consultancy firma’s en onderzoeksinstituten. Daarnaast worden in dit boek concrete aanbevelingen gedaan en ideeën gegeven voor strategievorming, structuurontwerp en het toepassen van ict-systemen in kennisintensieve organisaties. Verder komen de kenmerken van kenniswerkers uitgebreid aan de orde alsmede de consequenties daarvan voor het leidinggeven aan hen en bevat het boek een geactualiseerde samenvatting van theoretische noties uit Weggemans eerste boek over ‘Kennismanagement’.
Reacties
'In deze uitgave probeert de auteur aansluiting te vinden op de praktijk. Een prima streven omdat de reeks boeken over kennismanagement oneindig lijkt te worden. Het leek erop dat het onderwerp een puur theoretisch management-concept zou worden. Weggeman zoekt terecht de praktijk op. Eerst legt hij uit wat kennismanagement is of zou kunnen zijn: human talent development, inrichten van een kennisvriendelijke organisatie de fasen in de ontwikkeling van kennismanagement komen ter sprake. De vraag blijft, hoe zit het in de praktijk? De schrijver laat daartoe ondernemers aan het woord die er proberen mee om te gaan. Grote namen passeren de revue: Philips, Unilever, Daf, Stork, KPN enzovoort. Hoewel het niet eenvoudig is, slaagt Weggeman er redelijk goed in de in beginsel saaie materie te laten boeien. Hij maakt duidelijk dat kennismanagement ook daadwerkelijk bruikbaar is. En dat gegeven werkt verhelderend na zoveel boeken met vage filosofieën. Voor ondernemers en managementstudenten vormt dit werk beslist een positieve bijdrage. Met namen- en zakenregister.'
Biblion recensie, R.J. Blom