Almost Unreal
Willem van Veldhuizen - Schilderijen | Paintings 1978 - 2019
De kunstschilder Willem van Veldhuizen (Rotterdam, 1954) werkt in modern realistische en hyperrealistische stijl met als voornaamste thema museuminterieurs. De oorsprong daarvan is zijn fascinatie voor architectonische vormen, reflecties en vloerstructuren.
In zijn schilderijen geeft hij bijna onwerkelijk lege binnenruimten weer waarvan een groot deel door de vloer wordt ingenomen met een uitzicht naar buiten. De werkelijkheid die zich buiten bevindt wordt weerspiegeld in de glimmende vloer. In de ruimten zelf plaatst hij vaak een sculptuur of een meubel. Het ruimtelijke gevoel wordt bereikt met licht, schaduw en weerspiegelingen. De compositie is technisch zeer precies en realistisch geschilderd. Dikwijls met verwijzingen naar zijn favorieten in de kunst zoals Michelangelo, Pablo Picasso, Man Ray, Gerrit Rietveld, Mies van der Rohe, Le Corbusier en Mark Rothko.
Naast schilderen heeft van Veldhuizen zich bekwaamd in het tekenen naar model en maakt hij incidenteel keramiek. Van recenter datum zijn de iPad tekeningen.
Deze monografie verschijnt ter gelegenheid van de retrospectieve tentoonstelling in Museum Jan van der Togt (Amstelveen) van 13 maart t/m 3 juni 2019. Hier wordt een overzicht gegeven van zijn schilderijen uit de afgelopen 40 jaar.
Willem van Veldhuizen studeerde aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam (1972–1977) en kreeg er les van Klaas Gubbels, Walter Nobbe, Peter Blokhuis en anderen. Sindsdien exposeert Van Veldhuizen regelmatig bij galeries en op internationale beurzen (TEFAF). Ook is hij meermaals onderscheiden met prijzen. Zijn werk bevindt zich in diverse particuliere en museumcollecties in binnen- en buitenland.
Reacties
Het zal geen enkele museumbezoeker de laatste decennia zijn ontgaan: de 'lege' inrichting van musea, vooral die voor moderne kunst. Kunstwerken worden neergezet met heel veel lucht en licht eromheen, alsof niets mag afleiden van het kunstwerk, alsof het iets heiligs is. Enorme raampartijen die uitzicht geven op een park of een metropool in de verte lijken al jaren de voorkeur van de architecten te hebben. De tegenstelling met de wijze waarop tot zo'n driekwart eeuw geleden de meeste tentoonstellingen in musea en galeries werden opgezet, met muren vol schilderijen die vlak naast, boven en onder elkaar aan de wand werden gehangen, met op de vloer beelden en huiselijke fauteuils kon niet groter zijn.
Willem van Veldhuizen (1954) schildert al heel lang en bijna uitsluitend die bevreemdende interieurs van moderne musea, in de daarbij zo goed passende hyperrealistische stijl. In 2019 wijdde het Museum Jan van der Togt in Amstelveen een overzichtstentoonstelling aan zijn werk en dit is de catalogus ervan, met onvermoede biografische details, zoals zijn werkrelatie met een royal uit Qatar. Professionele catalogus met een overzicht van een uniek oeuvre, ook al of juist omdat het maar één onderwerp heeft.