Beter, leuker, slimmer
De uitdaging van stress
Hoewel stress zeker niet wenselijk is, heeft stress wel degelijk ook een positieve functie. Stress heeft namelijk een belangrijke signaalwaarde: Waar verschillende mensen telkens last hebben van stressverschijnselen is er kennelijk iets fundamenteel mis met het werk of de werkomgeving, iets wat naast stressverschijnselen ook andere ongewenste effecten heeft. Stress biedt hiermee een ingang om systeemfouten in de organisatieprocessen op te sporen en bespreekbaar te maken. Dit maakt het mogelijk tot structurele verbeteringen te komen die een betere aanpassing aan de buitenwereld inhouden. Dit geldt zowel voor individuele medewerkers als voor de gehele organisatie.
Uitgaande van de gedachtegang dat veelvuldig voorkomende stressverschijnselen een signaal zijn van inadequate organisatieprocessen, richten de auteurs zich in hun aanpak van stressmanagement in de eerste plaats op deze organisatieprocessen, zowel in de directe omgeving van het werk als in het werk zelf. Het idee hierachter is dat een en ander zo moet zijn ingericht dat de betrokkenen op een vanzelfsprekende en plezierige wijze hun hoofd bij het werk kunnen houden. Het project gaat hiermee verder dan alleen stress voorkomen en wegnemen. Het richt zich vooral ook op het scheppen van betere werkvormen en werkomgevingen. Bij het verwezenlijken van de doelstelling stressrisico’s te verminderen zijn de belangrijkste leidraden de organisatie en haar medewerkers uit te dagen in hun werkprocessen te streven naar grotere effectiviteit en betere kwaliteit van de productie, meer plezier in en motivatie voor het werk en meer creativiteit en de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de betrokkenen.