De betekeniseconomie

Geluk en welzijn als drijvende kracht in plaats van economische winst

Auteur:   Aaron Hurst


Preview
Hardcover met stofomslag, 15 x 21 cm., 293 pagina's, zwart-wit, Nederlands,

€ 24,99
Gratis verzending binnen NL vanaf €19,90. Vandaag voor 16.00 uur besteld, volgende werkdag in huis

In alle sectoren en steden zien we allerlei ontwikkelingen die niets met elkaar te maken lijken te hebben. Kijk je er echter van een afstand naar, dan blijkt dat ze allemaal betekenis creëren voor mensen. Ze vertegenwoordigen een nieuw economisch tijdperk dat wordt aangedreven door de drie soorten betekenis die we in ons leven zoeken: persoonlijke betekenis (groei), sociale betekenis (relaties) en maatschappelijke betekenis.

Geluk en welzijn staan of vallen met betekenis. Werk neemt een groot deel van onze tijd in beslag. Daarom moeten we vooral in ons werk betekenis zoeken. Hoe je meer betekenis uit je werk kunt halen, is voor iedereen verschillend. Het ‘wie’, ‘hoe’ en ‘waarom’ van betekenis genereren moet iedereen voor zichzelf leren bepalen. Aan de hand van de betekenispatronen in ons werk kunnen we vorm geven aan onze loopbaan.

De organisaties die het goed doen in het nieuwe economische tijdperk streven naar betekenis in hun aanpak, producten, diensten en relaties. In de betekeniseconomie moeten niet alleen succesvolle organisaties maar complete markten tot ontwikkeling worden gebracht en omgebouwd. Deze veranderingen, op gebieden als de gezondheidszorg, de detailhandel en het onderwijs, scheppen spannende kansen om op ongekende schaal goed te presteren en de goede dingen te doen.

Lees hier de recensie van Dave van Ooijen op managementboek.nl



Reacties

'Het boek bevat bruikbare en handzame schema's, praktische voorbeelden en veel achtergrondinformatie, evenals concrete aansporingen om zelf met betekeniscreatie in het werk aan de slag te gaan.'

Isolde Kolkhuis Tanke in O&O nr 3 2017

Vanuit een hoog abstractieniveau bezien, begon het economisch met de agrarische economie die rond 1750 overging in de industriële economie; deze hield het twee eeuwen vol waarna de informatie-economie opbloeide. En nu zou het tijd zijn voor de betekenis-economie, aldus de Amerikaanse CEO en oprichter van de Taproot Foundation, een club gericht op vrijwillige dienstverlening in de USA met een omzet van $ 15 mld. per jaar. Deze herziene versie van zijn gedachtegoed is voor het eerst vertaald in het Nederlands. De betekenis- (of zingevings)economie staat voor de nieuwe manieren waarop mensen en organisaties waarde proberen te creëren. De drie eerdere economieën pasten specifiek bij de context en de succesvoorwaarden voor de markten van hun tijd. De betekeniseconomie wordt bepaald door het streven van mensen om meer betekenis te krijgen in hun leven: betekenis voor medewerkers en klanten, door tegemoet te komen aan groter dan louter persoonlijke behoeften en door community-building. Daarbij gaat het om persoonlijke, sociale en maatschappelijke betekenis, zo laat de gedreven auteur zien.

C.M. Manni voor NBD Biblion