De Merkrolmethode
Over merkportfolio's, grindbakken en kalkoenen
In een sterk merkportfolio zijn de merken samen succesvoller dan alleen, omdat de organisatie door het voeren van verschillende merken meer kan doen in de markt. In essentie gaat het om eenvoudige vragen, zoals wat je wel en niet kunt doen met één merk en wat het kost om verschillende merken te voeren.
In werkelijkheid worden merkportfoliovraagstukken vaak complex en emotioneel en zijn de oplossingen suboptimaal. Veel analyses stranden in de grindbak van macho-beslissingen om alles om te zetten in één merk, zonder goed doordacht te hebben wat daarmee wordt weggegooid. Of wordt juist besloten om maar niets te veranderen, omdat het zo moeilijk is keuzes te maken waar iedereen gelukkig van wordt.
Merkportfolio’s zijn veelal niet bedacht maar organisch gegroeid door fusies en nieuwe initiatieven in de markt. De verantwoordelijken en betrokkenen voelen zich vaak sterk verbonden met hun merk en dat kan leiden tot gevoelige dilemma’s – moet je aan een kalkoen vragen om beslissen over het kerstmenu? Tegelijkertijd is het de uitdaging om juist met de kennis en expertise van deze ervaringsdeskundigen te komen tot een optimaal merkportfolio.
In dit boek wordt de lezer langs de grindbakken en kalkoenen van merkportfoliovraagstukken gevoerd via de 9 stappen van de Merkrolmethode: een procesmatige aanpak om gezamenlijk en objectief te komen tot een beter merkportfolio. Deze methode is ontwikkeld in de dagelijkse praktijk van Achmea door het integreren van de theorie rond merken, merkportfolio’s, marketing, waardeketens visie en strategie. De theorie wordt ondersteund met een case over de conversie van 800.000 klanten van Groene Land Achmea en PWZ Achmea naar Zilveren Kruis Achmea.
Reacties
'Jeroen Kemperman en Liedewij Trampe beschrijven in dit boek een methode om op succesvolle wijze een merkenportfolio samen te stellen. Ondernemingen krijgen vaak merken in handen bij een fusie, waarbij het de vraag is hoe de verworven merken zijn in te passen in het eigen merkenpakket. Kemperman kreeg hier in 2008 in de praktijk mee te maken bij het begeleiden van de fusie tussen PWZ Achmea en Zilveren Kruis. Hiervoor werd de merkrolmethode ontwikkeld. Op basis van de ervaringen hiermee wordt de methode in dit boek stap-voor-stap beschreven. Dat levert een heel praktische en niet alleen voor zorgverzekeraars toepasbare gids op. Een interessante uitgave over een terrein waarover tot nu toe weinig literatuur bestond. Met talrijke schema's, tekstblokken en figuren, eindnoten en een literatuurlijst.'
NBD Biblion recensie door Hans Pols'Vakboek voor merkprofessionals. Geeft manier om merkvraagstukken objectief op te lossen en daar ook draagvlak voor te bouwen. In meer dan de helft van de merkvraagstukken wordt verkeerd gekozen of wordt het oorlog tussen de betrokkenen. Moeite waard om dit eerst te lezen dus.'
Lezersreactie