Zit het in de familie?

Opvolgers in het familiebedrijf

Auteurs:   Claudia van Deudekom  |  Lonneke van Rees


Hardcover, , 112 pagina's, zwart-wit, Nederlands, ISBN: 9789055944859

   17,99
Gratis verzending binnen NL vanaf €19,90. Vandaag voor 16.00 uur besteld, volgende werkdag in huis

De komende vijf jaar worden 100.000 ondernemingen te koop aangeboden door de babyboomgeneratie. Dat betekent dat jaarlijks zo’n 20.000 jonge ondernemers een bedrijf zullen overnemen. Naar schatting 55 procent van deze bedrijven is een familiebedrijf. Maar helaas mislukt ongeveer 30 procent van deze overnames. In de media, literatuur en advieswereld voeren verhalen over tragisch mislukte opvolgingen dan ook altijd de boventoon.

De auteurs Lonneke van Rees en Claudia van Deudekom lieten zich hierdoor niet van de wijs brengen en vonden het de hoogste tijd om eens een positief geluid te laten horen. Want als 30 procent van de overnames mislukt, dan slaagt toch 70 procent? Zij houden zich in dit boek dan ook niet bezig met mislukkingen, maar gaan juist op zoek naar de succesverhalen.

Wat doen opvolgers van familiebedrijven waar de overname wel goed verloopt? Wat zijn hun kritische succesfactoren? Hoe gaan zij om met de vorige eigenaar en hoe hebben zij zich voorbereid? Deze en andere thema’s worden in dit boek voorgelegd aan negen bekende en minder bekende opvolgers van familiebedrijven. Zo vertelt Peer Swinkels hoe Bavaria de wisseling van de wacht gebruikte om de organisatiestructuur te moderniseren en blikt Reynier van Bommel terug hoe hofleverancier Van Bommel zich ontwikkelde van trendvolger naar trendsetter.

Bent u van plan om een bedrijf over te nemen? Werkt u in een familiebedrijf en bent u benieuwd wat u te wachten staat als het bedrijf worden overgedragen aan de nieuwe generatie? Of bent u op een andere manier betrokken bij een familiebedrijf en wilt u meer weten over opvolging? Dan is dit boek verplichte literatuur.

De komende vijf jaar worden 100.000 ondernemingen te koop aangeboden door de babyboomgeneratie. Dat betekent dat jaarlijks zo’n 20.000 jonge ondernemers een bedrijf zullen overnemen. Naar schatting 55 procent van deze bedrijven is een familiebedrijf. Maar helaas mislukt ongeveer 30 procent van deze overnames. In de media, literatuur en advieswereld voeren verhalen over tragisch mislukte opvolgingen dan ook altijd de boventoon.

De auteurs Lonneke van Rees en Claudia van Deudekom lieten zich hierdoor niet van de wijs brengen en vonden het de hoogste tijd om eens een positief geluid te laten horen. Want als 30 procent van de overnames mislukt, dan slaagt toch 70 procent? Zij houden zich in dit boek dan ook niet bezig met mislukkingen, maar gaan juist op zoek naar de succesverhalen.

Wat doen opvolgers van familiebedrijven waar de overname wel goed verloopt? Wat zijn hun kritische succesfactoren? Hoe gaan zij om met de vorige eigenaar en hoe hebben zij zich voorbereid? Deze en andere thema’s worden in dit boek voorgelegd aan negen bekende en minder bekende opvolgers van familiebedrijven. Zo vertelt Peer Swinkels hoe Bavaria de wisseling van de wacht gebruikte om de organisatiestructuur te moderniseren en blikt Reynier van Bommel terug hoe hofleverancier Van Bommel zich ontwikkelde van trendvolger naar trendsetter.

Bent u van plan om een bedrijf over te nemen? Werkt u in een familiebedrijf en bent u benieuwd wat u te wachten staat als het bedrijf worden overgedragen aan de nieuwe generatie? Of bent u op een andere manier betrokken bij een familiebedrijf en wilt u meer weten over opvolging? Dan is dit boek verplichte literatuur.