Onderwijs vraagt leiderschap!
met een voorwoord van Mathieu Weggeman
Leiderschap is cruciaal. Zeker in het onderwijs, waar het niet gaat om zaken en papieren maar om mensen en manieren. Goed leiderschap zorgt voor professionele groei en bloei van mensen op de verschillende niveaus in de school.
Leiderschap begint bij de basis, de plaats waar het primaire proces plaatsvindt. Dat is in het klaslokaal, in de interactie tussen de leraar en de leerling. De interactie op de andere niveaus, die tussen de leidinggevende en de leraar en de bestuurder en de leidinggevende, staan in dienst van het primaire proces: het geven van uitstekend onderwijs. Het is nodig dat mensen zich op alle niveaus afvragen wat de leerlingen beter worden van hun werk, wat hun leiderschap bijdraagt aan goed onderwijs. Dat zorgt voor verbinding tussen de verschillende niveaus en voorkomt het ontstaan van verschillende ‘wereldjes’ in de school.
Leiderschap is een complex en moeilijk af te bakenen thema. Er bestaan veel opvattingen over wat (goed) leiderschap inhoudt en wat effectieve leiders doen. Wat de vele literatuur over dit thema in ieder geval duidelijk maakt is dat hoe we leiders en leiderschap omschrijven in belangrijke mate afhangt van het perspectief dat we kiezen. De auteurs van dit boek kiezen voor acht aspecten als het repertoire voor goed leiderschap in een school. Deze acht aspecten zijn grotendeels ontleend aan de inhoud van het boek Leidinggeven aan professionals? Niet doen! van Mathieu Weggeman.
Met behulp van deze acht leiderschapsaspecten doen de auteurs een praktische handreiking aan leiders (leraren, leidinggevenden en bestuurders) in het onderwijs om (meer) werk te maken van goed leiderschap op school. In het belang van de mensen om wie het daar allemaal draait: de leerlingen!